De 10 belangrijkste koffie trends voor 2019

11 december 2018

Elk jaar weer blikken wij vooruit en kijken wij naar de trends in de wereld van koffie. Koffieautomaten op het werk hebben de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt, maar wat zijn de trends die op dit moment spelen?

Wij brengen je graag op de hoogte van de 10 belangrijkste trends op het gebied van koffie voor 2019.

hand met kop cappuccino

1. vraag naar plantaardig en puur blijft

Ook aankomend jaar verwachten wij een toename in de vraag naar eerlijke en pure ingrediënten, waarbij ook bijvoorbeeld allergenen een belangrijke rol spelen. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een alternatief voor melk of melkproducten zoals topping en creamer. De markt voor melkalternatieven blijft groeien en op steeds meer plekken is het mogelijk om een cappuccino met havermelk of sojamelk te kopen. Het zal in de toekomst geen uitzondering meer zijn, maar een standaard.

2. traceerbaarheid van koffie wordt belangrijker

De groeiende aandacht voor traceerbaarheid en oorsprong blijft bestaan. In de wereld van de koffie zien wij dat onze klanten het belangrijk vinden om te weten waar hun koffie vandaan komt. En als er een duurzaamheidskeurmerk op de verpakking staat, wat betekent dat dan voor de koffieboeren?

Wij hebben het afgelopen jaar al flink wat informatie geschreven over de oorsprong van onze koffies. Maar ook wat certificering oplevert voor de boeren, de consument en de wereld.
Koffie bonengordel of beanbelt
Coffee Fresh koffie met dispenserblik

3. koffie is beleving

Wij zeggen het al jaren, koffie is beleving. Het gaat niet alleen om het kopje koffie, maar ook om de aankleding en de sfeer rondom de koffieautomaat. Wij verwachten dan ook dat beleving een belangrijkere rol gaat spelen aankomend jaar. Ook wij gaan hier in mee en kleden met onze accessoires je koffiehoek volledig aan.

4. koffiemachines nemen het over

Hoewel in de meeste koffiebarretjes een barista nog erg belangrijk is, zien wij op steeds meer plekken dat de koffiemachine het werk overneemt. Een mooie ontwikkeling vinden wij want een luxe koffiemachine met verse melk schenkt koffie van barista kwaliteit, maar dan zonder de vele handelingen! Dit geeft de medewerker van de bedrijfskantine of horecagelegenheid tijd om met de klant te praten. Dit draagt bij aan de beleving en gastvrijheid van je organisatie, mensen nemen weer de tijd voor elkaar.

Franke Foammaster maakt heerlijk melkschuim
lege afvalbak, zero waste

5. van milieubewust naar zero waste business

Milieubewust ondernemen is een trend die al een tijd aan de gang is. We worden met zijn allen steeds duurzamer, maar met het oog op de toekomst ontstaan nieuwe initiatieven. Wij verwachten dat zero waste bedrijven hun opmars gaan maken. Hoewel het nog een tijd zal duren voor iedereen dit zal gaan doen, zien wij wel de vraag naar milieuvriendelijke oplossingen toenemen.

Natuurlijk gaan wij graag mee in deze trend en kunnen wij bijvoorbeeld een circulaire oplossing bieden voor kartonnen koffiebekers. Door gescheiden inzameling en specialistische verwerking, krijgt het karton van je kartonnen koffiebekers, een tweede leven als grondstof voor de productie van duurzaam toilet- en handdoekpapier. Dit wordt vervolgens, onder de naam Future Lab, door Coffee Fresh teruggeleverd voor op je toiletten. Hiermee bespaar je op het restafval, stimuleer je duurzaamheid op de werkvloer en voeg je waarde toe aan het duurzame imago van je organisatie.

Future Lab by Satino, samen gaan wij voor circulair
Met de handen achter het hoofd relaxt zitten op kantoor

6. veranderingen op arbeidsmarkt

De economie groeit en er ontstaan veel nieuwe vacatures, maar door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig deze vacatures in te vullen. Bedrijven geven steeds meer prioriteit toe aan het binden en inzetbaar houden van de al aanwezige medewerkers en spannen zich daarnaast in om nieuwe mensen aan te trekken. De juiste koffieautomaat kan hier ook een rol in spelen, want met goede koffie houd je medewerkers tevreden en productief. Bij groei van een bedrijf komt soms ook uitbreiding van een koffievoorziening. Ook daar kunnen wij je advies in geven om er samen voor te zorgen dat je bedrijf kan groeien.

7. gecertificeerd is de nieuwe standaard

Duurzaam, duurzaam, duurzaam. We kunnen niet ontkennen dat wij de afgelopen jaren steeds meer te maken kregen met deze trend. Maar hoe gaat het verder? Wij verwachten dat in 2019 de vraag naar 100% gecertificeerde producten zal toenemen. Wij streven al jaren naar een duurzaam koffie aanbod en hebben er voor gezorgd dat een groot aandeel van ons koffieassortiment gecertificeerd is. Concreet betekent dat dat 94% van onze Coffee Fresh koffie gecertificeerd is, bij espresso bonen, freshbrew en zetkoffie is dit zelfs 100%!

man met koffiebonen in zijn hand
koffie drinkers worden koffie experts

8. koffie drinkers worden koffie experts

Koffie is niet zomaar een drank die je drinkt op het werk. Door onze 24/7 hyperactieve levensstijl weten koffiedrinkers niet alleen koffie te waarderen maar hebben zij ook steeds meer kennis over koffie. De koffiedrinkers worden dus langzaam koffie experts. En het is aan koffieleveranciers om deze koffie experts te voorzien van juiste en interessante informatie. Ook wij krijgen regelmatig vragen over koffie en vertellen er daarom graag over in ons blog of op sociale media.

9. nieuwe generatie en nieuwe technologie

Op dit moment zijn er 4 generaties op de werkvloer te vinden. Allen met hun eigen expertise, ervaring en visie. Maar ook met een eigen kijk op de koffievoorziening. Vooral Generatie Z is opgegroeid in een wereld van technologische overvloed. Vragen stellen aan een smart speaker zoals Alexa of Google Home is voor hen geen gekke gewoonte. Deze generatie zal langzaam zijn intrede op de arbeidsmarkt doen en nieuwe dingen verwachten van de koffievoorziening. Koffie kiezen met een smartphone of volledig personaliseren van een warme drank? Trends waarvan wij verwachten dat die in 2019 gaan doorbreken.

Generaties op de werkvloer
luxe koffiehoek van Nescafé

10. het oog wil ook wat

De tijd dat de koffieautomaat in een hoekje moest worden verstopt is voorbij. Tegenwoordig mag de koffieautomaat op het werk weer gezien worden. Bedrijven en organisaties laten met trots de luxe koffiehoek zien aan klanten en relaties. Daarnaast is de smaak van de koffie uit deze koffiemachine ook erg belangrijk. Zoals wij al schreven, koffie is beleving. Daarbij geldt dus ook de uitstraling van de automaat.

Laat 2019 maar komen

Welke trends 'echt' door zullen breken in 2019 weten wij pas aan het einde van het nieuwe jaar. Toch zijn wij nu al benieuwd welke trends jij het liefst een succes ziet worden in 2019. Laat het ons weten!

Koffie trends 2019