4 generaties op de werkvloer, hebben zij echt andere verwachtingen van koffie?

13 november 2018

Op dit moment zijn er 4 generaties op de werkvloer te vinden. Allen met hun eigen expertise, ervaring en visie. Maar ook met een eigen kijk op de koffievoorziening. Vandaag gaan wij eens kijken naar deze generaties en wat zij verwachten van de koffievoorziening op het werk.

Generatie BabyBoom op kantoor

1. Generatie BabyBoom (1945 – 1955)

De mensen die geboren zijn tussen 1945 en 1960 worden doorgaans aangeduid als Babyboomers. Een baan voor het leven was belangrijk voor deze generatie en eenmaal gevonden, hielden ze daar graag aan vast. Ze werken dus vaak al jaren voor hetzelfde bedrijf en hebben vele soorten koffieautomaten zien komen en gaan. Maar dit is de generatie die is opgegroeid met filterkoffie en geniet vaak het meest van een simpele kop koffie.

2. Generatie X (1956 – 1980)

Toen deze generatie de arbeidsmarkt betrad, was de werkloosheid hoog. Starters zonder werkervaringen kwamen moeilijk aan de slag en als dat al lukte, kregen ze een tijdelijk contract. Deze generatie staat meer open voor verandering en verwacht beloning en promotie voor geleverd werk. Goede koffie is een perfecte beloning. Deze generatie geef je wat extra’s door niet alleen zwarte koffie te serveren maar hen keuze te geven. Cappuccino, latte macchiato of Wiener melange; hoe meer keus, hoe beter.

Generatie X op de werkvloer
Generatie Y op het werk

3. Generatie Y – ( MIllennials ) (1981 – 1995)

Generatie Y is opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. Voor deze generatie geldt dat hun baan moet passen in hun levensstijl, daarnaast moet werk leuk en uitdagend zijn. Deze generatie kan niet zonder kopje koffie en heeft het liefst een aparte unieke plek om van dit kopje te kunnen genieten. Een hippe koffiehoek waar onder het genot van een kopje koffie een creatieve brainstorm kan plaatst vinden.

4. Generatie Z (1996 – nu)

Deze generatie groeit op in een wereld van technologische overvloed en met relatief weinig beperkingen, want zij kennen de wereld niet zonder techniek, smartphones en sociale media. Geen 9 tot 5 baan, maar een baan waarbij ze veel vrijheid hebben om het werk volgens eigen ideeën in te richten. Ook hun koffie willen ze kunnen aanpassen naar eigen wensen. Personaliseren van koffie en variaties is voor deze generatie een must.
generatie Z groeit op in een wereld van technologische overvloed

Zo verschillend maar toch hetzelfde

Zo zie je, 4 generaties met eigen wensen en eisen met betrekking tot de koffieautomaat. Maar 1 ding is zeker, ze willen allemaal koffie op het werk! Dus welke koffieautomaat van Coffee Fresh je ook kiest, je zit eigenlijk altijd goed!
Bronnen:
1 Profile Dynamics (2018). Generaties op de werkvloer. Profile Dynamics: https://www.profiledynamics.com/generaties-op-de-werkvloer/
2 Jonge Geesten (2018). De 4 generaties op de werkvloer. Jonge Geesten: http://www.jongegeesten.nl/generaties/