7 organisatie tips voor een zomerse bedrijfsborrel

    01 juli 2016
    3 minuten leestijd

Een zomerse borrel is de plek om even te ontspannen en bij te kletsen over werk of privé. Het begrip “vrijdagmiddagborrel” is de laatste jaren steeds populairder geworden. Zeker als uw medewerkers veel onderweg zijn is een borrel een mooi moment om elkaar even te treffen op kantoor.

Een geslaagde bedrijfsborrel gaat niet vanzelf, zo zijn er een aantal praktische zaken die geregeld moeten worden. Om te zorgen dat u zelf ook kan genieten van de borrel, hebben wij alvast een aantal tips op een rij gezet.
vrijdagmiddagborrel met bier

1. kondig de borrel op tijd aan

Tegenwoordig heeft iedereen een drukke agenda, daarnaast is vrijdag voor veel mensen een vrije dag. Door ver van te voren de borrel aan te kondigen heeft iedereen tijd om hier rekening mee te houden en ruimte te maken in de agenda.

2. houd rekening met de duur van de borrel

Na een drukke werkweek heeft niet iedereen zin om de hele vrijdagavond op te offeren. Een paar uurtjes borrel is vaak al genoeg om gezellig bij te kletsen met collega’s onder het genot van een hapje en een drankje. Een vrijdagmiddagborrel (vrijmibo) is vaak aan het eind van de middag en duurt meestal niet langer dan drie uur, zodat iedereen ook nog wat aan de avond heeft.

3. begin op tijd met het organiseren

Het plannen van een borrel is een tijdrovende klus, daarom wil je dit niet vlak voor de deadline doen. Begin dan ook tijdig met het plannen en organiseren van de borrel. Bespreek de benodigdheden en verdeel de taken en inkopen onder je enthousiaste collega’s.

4. maak een leuke playlist

Muziek is een echte sfeermaker en mag dan ook eigenlijk niet ontbreken op een bedrijfsborrel. Door een gevarieerde playlist te maken weet u zeker dat er voor iedereen wel iets bij zit. Hou bijvoorbeeld ook eens rekening met de tijd van het jaar, kerstliedjes bij de kerstborrel of juist vrolijke zomerse muziek bij de bedrijfsbarbecue.

5. zorg voor voldoende eten en drinken

Het inkopen van eten en drinken is een van de belangrijkste taken voor het organiseren van een bedrijfsborrel. Want niets is zo vervelend als collega’s met honger of dorst. Zorg daarom voor voldoende hapjes en koop frisdrank en water ruim in, zeker bij warm weer.
Plastic bestek, borden en glazen.

6. denk alvast over na het opruimen

Misschien niet het leukste onderdeel van een bedrijfsborrel, maar helaas hoort het er wel bij. Maak het je collega’s en jezelf gemakkelijk en denk eens na over het regelen van bestek, borden en drinkglazen van karton of kunststof. Het zal je veel afwaswerk schelen. Ook voldoende afvalbakken en afvalzakken zodat uw terrein, of kantine geen smerige boel wordt.

7. maak een lijstje voor volgende jaar

Maak alvast een lijstje voor volgend jaar. Als u niet vaak bedrijfsborrels organiseert dan is het elke keer weer een tijdrovende klus om alle taken en inkopen goed te laten verlopen. Door vast te leggen wat u nu heeft gedaan, kunt u een volgende keer deze kennis gebruiken en zal het veel gemakkelijker zijn om een geslaagde borrel te organiseren. Schrijf dus op wat u heeft gedaan, wat u wellicht anders kan doen en niet onbelangrijk wat de kosten waren.