5 vragen aan accountmanagers buitendienst

    26 mei 2020
    5 minuten leestijd

Onze accountmanagers buitendienst (AM-ers) zijn vaak een aanspreekpunt voor onze klanten. Waar de accountmanagers binnendienst onze klanten vaak telefonisch te woord staan, zijn onze AM-ers graag op locatie bij de klant. Zij kunnen je alles vertellen over koffieautomaten, koffiemelanges, ingrediënten voor in de automaat en natuurlijk over onze technische service.

Om onze accountmanagers buitendienst beter te leren kennen stelden wij 5 vragen aan accountmanagers buitendienst. Hier lees je de antwoorden.

1. Hoe ziet een werkdag van een accountmanager buitendienst er uit?

Een werkdag van een accountmanager is erg divers. Geen dag is hetzelfde en geen klant is hetzelfde, maar er is één ding wel hetzelfde, er gaat geen dag voorbij zonder klantcontact. De meeste accountmanagers beginnen de dag met een kopje koffie terwijl ze hun dag voorbereiden. Even wat e-mails lezen en versturen of een aantal zaken doorlezen alvorens ze in de auto stappen om op pad te gaan. Een goed begin is natuurlijk het halve werk, dus van te voren even inlezen in de klant of prospect die je gaat bezoeken is voor accountmanagers erg belangrijk.

Klantrelatie

De afspraken die een accountmanager buitendienst op een dag kan hebben zijn erg verschillend. Zo gaan ze naar bedrijven voor een kennismaking of een verkoopgesprek. Maar ook naar klanten voor het begeleiden van een proefplaatsing en smaaktest. Na plaatsingen gaan accountmanagers vaak nog even een keertje langs om kort te bespreken met de contactpersoon of alles naar wens verloopt of soms zelfs voor een korte schoonmaakinstructie.
 

Relatiebezoeken

Tijdens een klantbezoek worden lopende zaken besproken, dit kunnen dingen zijn zoals productlevering, betalingen, wijzigingen binnen de desbetreffende organisatie, de tevredenheid over de koffie en het contact met Coffee Fresh. Meestal worden relatiebezoeken gecombineerd met het bezoek van prospects, zodat de accountmanager optimaal gebruik kan maken van zijn of haar tijd en minder kilometers hoeft te maken.

activiteiten van de accountmanagers
koffie drinken met klanten

Op locatie

Wij vinden het belangrijk wat er speelt bij onze klanten en daarom is het werk van de accountmanagers buitendienst zo belangrijk. Zij zijn als het ware de ogen op locatie, zij kunnen bijvoorbeeld onze plaatsingsmonteurs vertellen waar de koffieautomaat moet staan en waar rekening mee gehouden moet worden. Als de accountmanagers niet op de weg zitten of bij klanten dan werken zij thuis of op kantoor hun bezoekverslagen uit, maken telefonisch nieuwe afspraken of maken een orderbevestiging voor de klant.

Vaste kantoor dagen

Elke accountmanager buitendienst heeft een vaste werkdag op kantoor zodat zij in direct contact staan met hun accountmanager binnendienst. Op deze dagen staan vaak geen geplande afspraken met klanten in de agenda, maar wordt de administratie verwerkt. Samen met de binnendienst collega worden nieuwe en lopende trajecten besproken en naar aanleiding van relatie- en of new business contacten worden nieuwe afspraken of agendapunten gemaakt.

2. Waar zijn de accountmanagers buitendienst op dit moment druk mee?

Het was nog voor het COVID-19 tijdperk, toen ik mijn collega’s vroeg waar ze zoal druk mee waren. Maar hoewel ook wij wel merken dat het op veel vlakken rustiger of anders is, zijn de accountmanagers buitendienst gewoon hun werkzaamheden aan het verrichten. Natuurlijk wel deels op een andere manier.

Thuiswerkplek

Thuiswerkplek

Waar kan werken Coffee Fresh medewerkers thuis, dus ook de accountmanagers. Gelukkig hadden zij altijd al een thuiswerkplek, dus voor hen is thuiswerken wel redelijk normaal. Maar toch moeten velen wel wennen. Want dat wat zij het liefst doen, op bezoek gaan bij klanten of potentiele klanten, zit er gewoonweg nu niet in.

De accountmanagers buitendienst zijn met name bezig met het uitwerken van een opdracht en het opstellen van offertes. Daarnaast wordt er nu veel aan relatiebeheer gedaan, op digitale of telefonische wijze. Normaal gesproken zijn de accountmanagers ook druk met nieuwe trajecten, maar zoals je kan verwachten is een nieuwe koffievoorziening op dit moment voor veel bedrijven geen topprioriteit.

Koffie in de 1,5 meter-samenleving

Wij houden onze klanten op dit moment goed in de gaten en proberen ze zo goed mogelijk, binnen de geldende regels, van dienst te zijn. Onze showrooms zijn geheel ingesteld op de 1,5 meter-samenleving, met bijvoorbeeld plexiglas bescherming op onze spreektafels. Op deze manier kunnen wij onze klanten toch voorzien van informatie en hen koffie laten proeven in onze showrooms. Natuurlijk nemen wij geen enkel risico met betrekking van de gezondheid van onze medewerkers en onze klanten.
 

Extra voorzorgsmaatregelen

Ook op locatie bij de (potentiële) klant zullen de accountmanagers de extra voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Zo kan werkend Nederland blijven genieten van goede koffie op het werk.

café mocca kiezen

3. Wat vinden accountmanagers buitendienst het leukste om te doen?

Onze accountmanagers zijn echte koffie experts, met hun jarenlange ervaring kunnen ze onze klanten goed te woord staan. Het is dan ook niet zo gek dat zij allemaal antwoorden dat het praten over koffie het leukste is aan hun werk. Met name het meenemen van de klant in de passie en de wereld van koffie wordt aangedragen als een leuk onderdeel van de werkzaamheden van een accountmanager. Door hen verhaal te vertellen worden (potentiele) klanten enthousiast gemaakt over Coffee Fresh.

Johnny Fresh is een echte koffiekenner
Tijdens een klantgesprek wordt de contactpersoon meegenomen in de wondere wereld van de koffie. Voor veel bedrijven is de koffievoorziening een vereiste, maar weet men echter weinig over koffie. Daar maken onze accountmanagers buitendienst echt het verschil. Alle facetten van koffie en koffievoorzieningen op het werk kunnen worden belicht en alle vragen kunnen worden beantwoord. Zo krijgen de facilitair managers of inkopers een compleet beeld van onze organisatie en wat wij kunnen betekenen voor hun organisatie.
We kunnen ook wel zeggen dat accountmanagers graag klantcontact hebben. Het bezoeken van nieuwe relaties en prospects beslaat een groot deel van hun werkzaamheden. Tijdens deze gesprekken inventariseren de accountmanagers wat de wensen en eisen van de prospect zijn. Op basis daarvan kunnen zijn een goed advies geven en een offerte maken die past bij de organisatie. Dat is iets wat de accountmanagers echt motiveert. Zij weten waar de kracht van Coffee Fresh ligt en hoe onze diensten passen bij de klanten. De accountmanagers buitendienst vinden de relatie met de klant erg belangrijk, zonder dat zou de werkdag toch een stuk minder leuk zijn!
vriendelijk persoon achter computer

4. Hoeveel koffie drinkt een accountmanager buitendienst?

Hoewel dit natuurlijk van persoon tot persoon verschilt hebben wij wel degelijk echte koffieleuten in het team. De meeste AM-ers drinken gemiddeld een kop of 4 à 5 per dag. Al hangt het wel echt af van de werkdag. Als een accountmanager op bezoek gaat bij een klant drinkt hij of zij vaak wel even een kopje koffie. Op die manier kunnen ze direct even proeven hoe de koffie smaakt en of de koffieautomaat goed werkt.

Echte koffie experts

Onze AM-ers zijn echte koffie experts dus kunnen vaak aan de kleur, geur en smaak veel aflezen. Daarom is het zo belangrijk om bij klanten en potentiele klanten de koffieautomaten te bekijken en de koffie te proeven. Het is ook de reden waarom veel accountmanagers hun koffie zwart drinken. Alleen dan kan je echt de smaak van de koffie proeven; suiker en melk veranderen namelijk de smaak.

koffie drinken op het werk

5. Wat vertelt een accountmanager buitendienst het liefst over koffie?

Veel mensen denken dat koffie gewoon dat simpele zwarte drankje is die je elke ochtend aan het begin van je werkdag naar binnen werkt. Maar praat een paar minuten met een van onze accountmanagers en zij vertellen je dat koffie zoveel meer is.

Waar komt de koffie vandaan, wat is het verschil tussen Robusta en Arabica, hoe verloopt het proces van boon tot kopje koffie, al deze en andere vragen kunnen de accountmanagers beantwoorden. Maar natuurlijk luisteren ze ook graag naar onze klanten, want aan de hand van die informatie kunnen zij onze klanten voorzien van de beste adviezen en oplossingen voor de koffievoorziening. Wij horen bijvoorbeeld vaak dat klanten op zoek zijn naar duurzame oplossingen en laten wij daar nu nét veel kennis van hebben! 

Close Future logo
Medewekers van Coffee Fresh

Visitekaartje van Coffee Fresh

De accountmanagers zijn een visitekaartje voor Coffee Fresh, naast praten over koffie zullen ze ook vol enthousiasme vertellen waarin Coffee Fresh zich ten opzichte van andere leveranciers onderscheidt. De koffiebranche is heel divers en dat maakt het werk van de accountmanagers dan ook erg uitdagend.