5 vragen aan accountmanagers buitendienst
26 mei 2020
5 minuten leestijd
Onze accountmanagers buitendienst (AM-ers) zijn vaak een aanspreekpunt voor onze klanten. Waar de accountmanagers binnendienst onze klanten vaak telefonisch te woord staan, zijn onze AM-ers graag op locatie bij de klant. Zij kunnen je alles vertellen over koffieautomaten, koffiemelanges, ingrediënten voor in de automaat en natuurlijk over onze technische service.
Om onze accountmanagers buitendienst beter te leren kennen stelden wij 5 vragen aan accountmanagers buitendienst. Hier lees je de antwoorden.
1. Hoe ziet een werkdag van een accountmanager buitendienst er uit?
Klantrelatie
De afspraken die een accountmanager buitendienst op een dag kan hebben zijn erg verschillend. Zo gaan ze naar bedrijven voor een kennismaking of een verkoopgesprek. Maar ook naar klanten voor het begeleiden van een proefplaatsing en smaaktest. Na de installatie van een koffieautomaat gaan accountmanagers vaak nog even een keertje langs om kort te bespreken met de contactpersoon of alles naar wens verloopt of soms zelfs voor een korte schoonmaakinstructie.
Relatiebezoeken
Tijdens een klantbezoek worden lopende zaken besproken, dit kunnen dingen zijn zoals productlevering, betalingen, wijzigingen binnen de desbetreffende organisatie, de tevredenheid over de koffie en het contact met Coffee Fresh. Meestal worden relatiebezoeken gecombineerd met het bezoek van prospects, zodat de accountmanager optimaal gebruik kan maken van zijn of haar tijd en minder kilometers hoeft te maken.


Op locatie
Wij vinden het belangrijk wat er speelt bij onze klanten en daarom is het werk van de accountmanagers buitendienst zo belangrijk. Zij zijn als het ware de ogen op locatie, zij kunnen bijvoorbeeld onze installatiemonteurs vertellen waar de koffieautomaat moet staan en waar rekening mee gehouden moet worden. Als de accountmanagers niet op de weg zitten of bij klanten dan werken zij thuis of op kantoor hun bezoekverslagen uit, maken telefonisch nieuwe afspraken of maken een orderbevestiging voor de klant.
Vaste kantoor dagen
Elke accountmanager buitendienst heeft een vaste werkdag op kantoor zodat zij in direct contact staan met hun accountmanager binnendienst. Op deze dagen staan vaak geen geplande afspraken met klanten in de agenda, maar wordt de administratie verwerkt. Samen met de binnendienst collega worden nieuwe en lopende trajecten besproken en naar aanleiding van relatie- en of new business contacten worden nieuwe afspraken of agendapunten gemaakt.
2. Waar zijn de accountmanagers buitendienst op dit moment druk mee?
Het was nog voor het COVID-19 tijdperk, toen ik mijn collega’s vroeg waar ze zoal druk mee waren. Maar hoewel ook wij wel merken dat het op veel vlakken rustiger of anders is, zijn de accountmanagers buitendienst gewoon hun werkzaamheden aan het verrichten. Natuurlijk wel deels op een andere manier.

Thuiswerkplek
De accountmanagers buitendienst zijn met name bezig met het uitwerken van een opdracht en het opstellen van offertes. Daarnaast wordt er nu veel aan relatiebeheer gedaan, op digitale of telefonische wijze. Normaal gesproken zijn de accountmanagers ook druk met nieuwe trajecten, maar zoals je kan verwachten is een nieuwe koffievoorziening op dit moment voor veel bedrijven geen topprioriteit.
Koffie in de 1,5 meter-samenleving
Wij houden onze klanten op dit moment goed in de gaten en proberen ze zo goed mogelijk, binnen de geldende regels, van dienst te zijn. Onze showrooms zijn geheel ingesteld op de 1,5 meter-samenleving, met bijvoorbeeld plexiglas bescherming op onze spreektafels. Op deze manier kunnen wij onze klanten toch voorzien van informatie en hen koffie laten proeven in onze showrooms. Natuurlijk nemen wij geen enkel risico met betrekking van de gezondheid van onze medewerkers en onze klanten.
Extra voorzorgsmaatregelen
Ook op locatie bij de (potentiële) klant zullen de accountmanagers de extra voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Zo kan werkend Nederland blijven genieten van goede koffie op het werk.

3. Wat vinden accountmanagers buitendienst het leukste om te doen?
Onze accountmanagers zijn echte koffie experts, met hun jarenlange ervaring kunnen ze onze klanten goed te woord staan. Het is dan ook niet zo gek dat zij allemaal antwoorden dat het praten over koffie het leukste is aan hun werk. Met name het meenemen van de klant in de passie en de wereld van koffie wordt aangedragen als een leuk onderdeel van de werkzaamheden van een accountmanager. Door hen verhaal te vertellen worden (potentiele) klanten enthousiast gemaakt over Coffee Fresh.


4. Hoeveel koffie drinkt een accountmanager buitendienst?
Echte koffie experts
Onze AM-ers zijn echte koffie experts dus kunnen vaak aan de kleur, geur en smaak veel aflezen. Daarom is het zo belangrijk om bij klanten en potentiele klanten de koffieautomaten te bekijken en de koffie te proeven. Het is ook de reden waarom veel accountmanagers hun koffie zwart drinken. Alleen dan kan je echt de smaak van de koffie proeven; suiker en melk veranderen namelijk de smaak.

5. Wat vertelt een accountmanager buitendienst het liefst over koffie?
Waar komt de koffie vandaan, wat is het verschil tussen Robusta en Arabica, hoe verloopt het proces van boon tot kopje koffie, al deze en andere vragen kunnen de accountmanagers beantwoorden. Maar natuurlijk luisteren ze ook graag naar onze klanten, want aan de hand van die informatie kunnen zij onze klanten voorzien van de beste adviezen en oplossingen voor de koffievoorziening. Wij horen bijvoorbeeld vaak dat klanten op zoek zijn naar duurzame oplossingen en laten wij daar nu nét veel kennis van hebben!


Visitekaartje van Coffee Fresh
De accountmanagers zijn een visitekaartje voor Coffee Fresh, naast praten over koffie zullen ze ook vol enthousiasme vertellen waarin Coffee Fresh zich ten opzichte van andere leveranciers onderscheidt. De koffiebranche is heel divers en dat maakt het werk van de accountmanagers dan ook erg uitdagend.