Certificering van koffie, wat levert dat op voor de consument?

03 juli 2018

De laatste jaren is er een flinke toename in producten met een keurmerk. Ook op koffie neemt de certificering toe. Zo heeft Coffee Fresh meer dan 90% van haar koffie gecertificeerd. Voor ons een logische keuze omdat wij ons willen in zetten voor een duurzame wereld. Al eerder schreven wij over de impact van certificering op de boer en zijn familie. Maar wat levert het de consument op? Deze vraag beantwoorden wij vandaag.

Wat levert certificering op voor de consument?

Certificering is niet alleen goed voor de boeren. Het kan consumenten helpen bij het maken van duurzame keuzes. De certificering van koffie geeft de garantie aan een consument dat de koffiebonen op een eerlijke en duurzame manier zijn geproduceerd. Door het kopen van bijvoorbeeld koffie met een keurmerk, kun je er 100% zeker van zijn dat jouw aankoop de lokale boeren en hun gemeenschap écht vooruit helpt.

jouw aankoop helpt de lokale boeren en hun gemeenschap écht vooruit
communiceren met je medewerkers

Wat levert certificering op voor je organisatie?

Ook op de werkvloer zien wij steeds meer vraag naar duurzamere producten. Door te kiezen voor producten met een keurmerk laat je je medewerkers en klanten zien dat je organisatie bewust bezig is met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hoewel consumenten zeggen meer achtergrondinformatie te willen over keurmerken, zijn zij in de praktijk niet bereid om hier zelf naar op zoek te gaan. Het is daarom aan te raden om als bedrijf de informatie over het keurmerk op de koffie en de duurzaamheid van de koffievoorziening te communiceren met je medewerkers. Hierdoor creëer je draagvlak en bewustwording.

Keurmerken spelen belangrijke rol bij koop

Keurmerken spelen bij ruim zestig procent van de Nederlandse consumenten een rol bij het kopen van eten en drinken. Vooral dierenwelzijn staat hoog in het vaandel, blijkt uit de Smart Food Monitor van marktonderzoeker Multiscope.

Hoogste naamsbekendheid

Uit dit onderzoek blijkt verder dat Max Havelaar fairtrade de hoogste naamsbekendheid heeft. 84 procent van de consumenten kent het label voor fairtrade producten als koffie, thee en chocolade. Verder scoren het EKO-keurmerk en Beter Leven Keurmerk met respectievelijk 60 en 56 procent hoog op naamsbekendheid.

Fairtrade koffie
logo

Top 11 duurzaamheidskeurmerken

Zowel UTZ, Max Havelaar Fairtrade als Rainforest Alliance staan in de top 11 van duurzaamheidskeurmerken op de keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Deze 11 topkeurmerken hanteren de meest strenge eisen betreffende duurzaamheid, transparantie en controle. Je kunt er als consument dus van uit gaan dat deze organisaties ervoor zorgen dat je koffie duurzaam geproduceerd is en daardoor beter is voor mens en milieu.

Bronnen:
1 Aaldijk, I. (2016). 11 Topkeurmerken voor je dagelijkse boodschappen. Milieu Centraal: https://www.milieucentraal.nl/persberichten/2016/11-topkeurmerken-voor-je-dagelijkse-boodschappen/
2 Retail Trends (2016). Consumenten hechten waarde aan keurmerken. Retail Trends: https://retailtrends.nl/news/46466/-lsquo-consumenten-hechten-waarde-aan-keurmerken-rsquo-
3 Vogel, A. (2016). De zin en onzin van keurmerken. Retailtrends: https://retailtrends.nl/item/46463/-de-zin-en-onzin-van-keurmerken