Dé 11 koffietrends voor 2023, die lees je hier!

    06 december 2022
    8 minuten leestijd

Het is alweer bijna het einde van het jaar en voor ons is dat traditiegetrouw de tijd voor een vooruitblik op de koffietrends voor het komende jaar. Een jaar waarin wij veel trends op het gebied van duurzaamheid verwachten. 
Wij nemen je graag mee in de wereld van koffie en wij willen dan ook onze verwachtingen voor 2023 met betrekking tot koffie met iedereen delen.

Ben je klaar voor de koffietrends van 2023? Dan trappen wij af met nummer 1.

1. We kunnen niet zonder duurzame koffie

We kunnen er niet omheen, klimaatverandering gaat ons allemaal aan en alleen samen kunnen wij er wat aan doen. Miljoenen mensen ondervinden namelijk dagelijks de rampzalige gevolgen van klimaatverandering. Koffieboeren bijvoorbeeld: toenemende droogte, zware regenval en een dalende productie. Ze verliezen soms letterlijk hun hele oogst of een groot deel ervan. En dat terwijl ze volledig afhankelijk zijn van de verkoop van hun koffiebonen.
handen vol koffiebonen
Daarom is het belangrijk dat wij ons, als koffieleverancier, blijven inzetten voor een duurzame wereld. De bewuste keuze voor 100% gecertificeerde koffie is een mooie stap in de goede richting. Maar ook de vraag naar duurzame milieuvriendelijke oplossingen voor alles wat na het kopje koffie komt zien wij enorm toenemen. Zo hebben wij een oplossing voor het recyclen van koffiebekers en koffiedik en maken wij bewuste keuzes voor de toekomst.
De koffieautomaat mag weer worden gezien op kantoor

2. Koffiebeleving wordt belangrijker

Wij zeggen het al jaren, koffie is beleving. Het gaat niet alleen om het kopje koffie, maar ook om de aankleding en de sfeer rondom de koffieautomaat. Wij verwachten dan ook dat beleving een belangrijkere rol gaat spelen aankomend jaar. De tijd dat de koffieautomaat in een hoekje moest worden verstopt is voorbij. Tegenwoordig mag de koffieautomaat op het werk weer gezien worden. Bedrijven en organisaties laten met trots de luxe koffiehoek zien aan klanten en relaties.
Daarnaast is de smaak van de koffie uit deze koffiemachine ook erg belangrijk. Koffie is niet zomaar een drank die je drinkt op het werk of thuis. Koffiedrinkers weten niet alleen koffie te waarderen maar zij hebben ook steeds meer kennis over koffie. De koffiedrinkers worden koffie-experts. Steeds vaker krijgen wij de vraag of het mogelijk is interessante informatie, zoals de herkomst of een smaakprofiel, te delen bij de koffieautomaat. Hiermee geef je gebruikers van de koffieautomaat extra kennis en dit draagt bij aan de koffiebeleving.

3. Rekening houden met vervoersbewegingen

Besparen op benzinekosten, meer bewegen of je CO2-uitstoot drastisch verlagen: er zijn verschillende redenen om je autokilometers te verminderen. We zien een trend op dit gebied, ook wat betreft bedrijven. OOnze klanten denken steeds meer na over hun eigen vervoersbewegingen, maar ook van die producten die zij bestellen. Wij adviseren onze klanten graag over een goede bestelfrequentie, waarbij wij rekening houden met de gemaakte kilometers en de daarbij behorende CO2-uitstoot.
Vrachtwagen van Coffee Fresh

4. De wereldwijde vraag naar koffie blijft groeien

Al jaren stijgt de consumptie van koffie onder Nederlanders. Maar niet alleen in Nederland is er een groeiende vraag, deze trend is in de hele wereld te zien. De vraagt stijgt maar het aanbod is lager dan verwacht door onder andere tegenvallende oogsten. Daarnaast is er een tekort aan arbeidskrachten, zijn er logistieke problemen en is er sprake van stijging van de vrachtkosten. Hierdoor zijn de prijzen van koffie het afgelopen jaar flink gestegen. Het is onduidelijk wat er in 2023 gaat gebeuren met betrekking tot de koffie-export, maar onze verwachting is dat de vraag naar koffie onverminderd hoog zal zijn.

5. Plantaardige melk is helemaal hot

De laatste jaren gaan mensen bewuster om met wat zij eten en drinken. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een alternatief voor melk of melkproducten zoals topping en creamer. De markt voor melkalternatieven blijft groeien en op steeds meer plekken is het mogelijk om een cappuccino met havermelk of sojamelk te kopen. Het zal in de toekomst geen uitzondering meer zijn, maar standaard. Ook de vraag naar melkalternatieven op de werkvloer zien wij toenemen. Wij bieden onze klanten graag Zuivelrijck haverdrink aan. Haverdrink is 100% veganistisch en daarom een populaire alternatief voor koemelk. Het kan optimaal opgeschuimd worden voor echt schuim van barista kwaliteit.
Zuivelrijck haverdink is erg populair alternatief voor melk
kopje koffie zonder koffie

6. Coffee-less coffee

Naast dierlijke melkalternatieven zien wij langzaam een trend ontstaan in de wereld van koffie, genaamd coffeeless coffee. Een drankje met de smaak van koffie maar niet gemaakt van koffiebonen. We kennen natuurlijk vleesvervangers (meatless meat) en visvervangers (fishless fish), maar sinds kort zijn er dus ook koffievervangers te verkrijgen, gemaakt van bijvoorbeeld lupineboon, kikkererwt en zwarte bes. De smaak lijkt een beetje op koffie, maar echte koffieliefhebbers moeten er misschien nog aanwennen. Maar toch is dit een interessante ontwikkeling die de wereld van koffie wellicht duurzamer gaat maken in de toekomst.

7. De gehele koffieketen wordt transparant

We zien een groeiende aandacht voor traceerbaarheid en oorsprong. Ook in de wereld van de koffie zien wij dat onze klanten het belangrijk vinden om te weten waar hun koffie vandaan komt. Wij hebben het afgelopen jaar al flink wat informatie geschreven over de oorsprong van onze koffies. Maar ook wat certificering oplevert voor de boeren, de consument en de wereld. Maar koffiedrinkend Nederland wil meer. Wij zien een trend waarin koffiedrinkers op zoek zijn naar duurzaamheid in de keten. Dat betekent van begin tot eind een duurzaam proces. Om dit te genereren is er transparantie nodig, in elke schakel van de keten. Wij zijn een van deze schakels en vinden het belangrijk dat wij een eerlijk en transparant verhaal vertellen over duurzaamheid bij Coffee Fresh, Close Future noemen wij dat.
Wij hebben twee jaar geleden al een stap gemaakt met het beschrijven van waar onze koffie vandaan komt. Maar wij doen meer, wij hebben de gehele keten bloot gelegd. Van de koffieboer, naar de Europese haven waar de koffie aan komt, naar de koffiebrander en uiteindelijk via Coffee Fresh naar de koffiedrinker. Zo krijgen onze klanten inzicht in de weg die de koffieboon aflegt en geven wij antwoord op alle vragen omtrent de herkomst van onze koffie.
Koffiezakken met koffiebonen
krant lezen met een kop koffie

8. Prijs voor koffie

Je hebt het vast gemerkt, de afgelopen maanden is de koffieprijs flink gestegen. Dit heeft meerdere redenen. De grondstofprijzen van de ongebrande groene koffiebonen zijn verdubbeld. Boeren hadden afgelopen jaar een lagere oogstopbrengst en dit heeft gezorgd voor een tekort in het wereldwijde aanbod. Daarnaast waren er vorig jaar nog in veel landen van oorsprong lockdowns in verband met de COVID-19 pandemie. Deze lockdowns zorgden ervoor dat arbeiders niet naar de plantages konden om te oogsten, dus was er minder aanbod.

Daarbij komt dat koffie vanuit Zuid-Amerika, Azië en Afrika per boot naar Europa wordt gebracht. De koffie is opgeslagen in containers en de prijzen van deze lege containers zijn 700% gestegen. Daarnaast is de brandstofprijs de laatste tijd flink gestegen. Ook dat resulteert in een hogere koffieprijs.
Als je geeft om koffie dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de koffieboeren en hoeveel zij krijgen voor hun koffiebonen. De prijs voor het opkopen van groene koffie stijgt, maar koffieboeren verdienen niet per se meer. Door het kiezen voor eerlijke koffie, gecertificeerd met bijvoorbeeld het Fairtrade keurmerk, help je de koffieboeren een eerlijke en stabiel inkomen te geven.

9. Meer vragen rondom verbod op plastic wegwerpproducten

Milieubewust ondernemen is een trend die al een tijd aan de gang is. Wij verwachten dat zero waste bedrijven hun opmars gaan maken. Hoewel het nog een tijd zal duren voor iedereen dit zal gaan doen, zien wij wel de vraag naar milieuvriendelijke oplossingen toenemen. Vanaf halverwege 2021 komt er een verbod op bepaalde plastic wegwerpproducten, zoals plastic bordjes, plastic bestek en plastic rietjes.
Op dit moment zien wij de vraag naar duurzame bekers enorm toenemen. Mede omdat in 2024 de wetgeving rondom wegwerpbekers wordt aangescherpt. Wij bieden voor nu een duurzame oplossing bieden voor kartonnen koffiebekers. Door gescheiden inzameling en specialistische verwerking, krijgt het karton van je kartonnen koffiebekers, een tweede leven als grondstof voor de productie van duurzaam toilet- en handdoekpapier. Hiermee bespaar je op het restafval, stimuleer je duurzaamheid op de werkvloer en voeg je waarde toe aan het duurzame imago van je organisatie. De grote vraag waar iedereen nu mee worstelt is of deze manier van recycling goed genoeg is om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het antwoord op die vraag hopen wij onze klanten snel te kunnen geven.
Close Future bekerrecycling, beker in de hand met daarop cappuccino geschreven
video op Franke FoamMaster A600

10. Video is de norm

Video, video, video. Meer dan 80% van de content op internet is in videoformaat. Sinds een paar jaar zijn korte video’s erg populair geworden het internet en dan met name op sociale media. Maar ook op koffieautomaten zien wij video langzaam populairder worden.

Veel bedrijven willen graag hun eigen company video op de koffieautomaat tonen of een nieuwsberichten in video formaat weergeven op het scherm. Een perfecte manier om gebruikers van de koffieautomaat informeren of entertainen. Een deel van ons assortiment koffieautomaten heeft een company branding optie in vorm van video, zoals bijvoorbeeld de Franke FoamMaster A600.

11. Meer smaken thee

De laatste trends is niet helemaal een koffietrend, maar we willen het toch graag delen. Naast koffiedrinkers zijn er namelijk ook steeds meer theedrinkers in Nederland. Thee is één van de meest gedronken dranken in de wereld. Thee is een warme drank gemaakt door een infusie van de bladeren en knopjes van de theeplant: Camellia sinensis.

Thee is in verschillende soorten te verkrijgen zoals zwarte, groene, witte, vruchten- en kruidenthee. Wij zien een trend in smaken thee en verwachten dat het aankomende jaar de vraag naar kwalitatief goede thee toe gaat nemen. Zeker op het werk, waar vaak maar een paar standaard smaken beschikbaar zijn. Wij bieden onze klanten 4 verschillende merken thee, bestaande uit in totaal 67 verschillende soorten. Er is altijd een lekkere thee voor jouw medewerker.
Lekker kopje thee
koffie trends 2023 op een bordje naar een apple macbook laptop en een kop koffie

Op naar een mooi 2023

Wij als koffieleverancier, maar zeker ook als koffieliefhebber houden deze trends natuurlijk in de gaten en spelen hierop in waar nodig. Welke trends 'echt' door zullen breken in 2023 weten wij pas aan het einde van het nieuwe jaar. Toch zijn wij nu al benieuwd welke trends jij het liefst een succes ziet worden in 2023. Laat het ons weten!