5 vragen aan operators van Coffee Fresh
Het onderhouden en schoonmaken van koffiemachines kost tijd, dat weten wij als geen ander. Wij nemen deze taak graag op ons en voorzien middels een full operating concept het verzorgen van koffiemachines en snack/fris-automaten.
Onze operators zijn verantwoordelijk voor het vullen en onderhouden van koffiemachines bij onze klanten. Eigenlijk zorgen zij ervoor dat op die locaties iedereen de dag goed kan starten met een lekker kopje koffie! Maar hoe ziet een werkdag eruit? En wat is het leukste aan een baan als operator? Deze en andere vragen worden vandaag beantwoord.
1. Wat is een operator?
Het werk van een operator bestaat met name uit het bijvullen en reinigen van de diverse koffiemachines. Maar bij sommige klanten worden ook snoep- en blikautomaten verzorgd, deze automaten worden bijgevuld en het contante geld wordt eruit gehaald.
Elke operator rijdt een eigen route, die per dag verschillend is. De route wordt bepaald door te kijken naar de vereiste bezoekfrequentie per klant. Om ervoor te zorgen dat alle automaten voldoende worden schoongemaakt en bijgevuld, kijken wij van tevoren naar de gebruiksintensiteit van de koffiemachines. Op deze manier garanderen wij de beste koffievoorziening en gestructureerde verzorging.
Korte lijnen
Deze goede en gestructureerde verzorging voorkomt ook storingen aan de automaten. Eerstelijns storingen worden door onze operators op locatie opgelost. Lukt dit niet, wordt onze technische dienst direct ingeschakeld. Ook de lijnen met de verkoop zijn kort, eventuele opvallende zaken worden vrijwel direct bij de verantwoordelijke accountmanagers gemeld, zodat er snel geschakeld kan worden als dat nodig is. Dat maakt operating een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening.
2. Hoe ziet een werkdag van een operator eruit?
Onze operators beginnen dagelijks hun eigen route vanaf één van onze locaties, de meeste operators vertrekken vanuit ons hoofdkantoor in Drempt. In alle vroegte wordt er een kop koffie gedronken en dan kan de dag beginnen. Elke operator heeft een eigen route en gaat gedurende de dag van klant naar klant. Elke klant is anders, wij verzorgen koffiemachines bij productiebedrijven, kantoren, transportbedrijven, maar ook kantines van buschauffeurs en treinpersoneel.
Verschillende werkzaamheden
De werkzaamheden van een operator verschillen ook per klant. Bij sommige klanten maken de operators alleen de machine schoon en vullen ze deze bij. Voor andere klanten houden de operators ook de voorraad bij en plaatsen bestellingen van benodigde ingrediënten. Aan het eind van de dag komen de operators terug aan de zaak en maken de auto klaar voor de volgende werkdag. Dat betekent onder andere dat zij de gebruikte schoonmaakdoeken in de wasmachine doen en nieuwe doeken in de auto. Natuurlijk wordt de dag nog even afgesloten met een kopje koffie en een praatje met collega’s.
3. Wat is het leukste aan je werk als operator?
Als operator kom je bij veel klanten, je bent een soort visitekaartje. Omdat je elke week bij dezelfde klanten komt leer je mensen kennen. Het contact met al deze verschillende mensen maakt het werk erg leuk. Ook de diversiteit aan werkzaamheden wordt veel genoemd. Soms moet je onverwacht een oplossing zoeken voor een probleem of storing. Je wilt natuurlijk dat de klant kan genieten van een goed kopje koffie en daar doen onze operators alles aan. Het gevoel van eigen verantwoordelijkheid en de hele dag je eigen ding doen wordt zeer gewaardeerd door de operators.
4. Hoeveel koffie drinkt een operator?
Aan het begin en eind van de dag, maar zeker ook tussen de werkzaamheden door is het tijd voor koffie. Onze operators zijn niet de grootste koffiedrinkers in ons bedrijf. Gemiddeld worden er 2 tot 3 kopjes koffie gedronken. Koffie met melk en suiker en cappuccino’s zijn favoriet onder onze operators, al zijn er uitzonderingen. Zo drinkt één operator helemaal geen koffie, alleen maar thee en een andere kan geen genoeg van koffie krijgen.
5. Wat maakt een operator mee onderweg?
Onze operators maken wekelijks veel kilometers en komen op heel veel plekken. En dan maak je nog wel eens wat mee. Zo liep één operator tijdens zijn rondje Almere Ali B tegen het lijf en kwam hij niet veel later opeens een klasgenoot van 20 jaar geleden tegen. Maar ook onbekenden zijn in voor een praatje, zo merkt één van de operators op. “Altijd leuk om even een gesprekje te hebben met een koffiedrinker. Je bouwt op die manier toch een soort band op met je klanten.” En omdat sommige operators al zo lang bij dezelfde klanten komen worden ze vaak als eigen werknemer behandeld. Er staat soms zelfs een taartje klaar als er iets te vieren is.
Bonusvraag: Hoeveel kilometers rijdt een operator per dag?
De routes van de operators zijn niet elke dag hetzelfde en verschillen ook sterk per operator. Waar de één veel klanten in een klein gebied heeft, moet de andere operator iets verder rijden. Het gemiddelde ligt ergens rond de 100 km per dag, met uitzonderingen tot 150 kilometer. Door een goede planning wordt ervoor gezorgd dat de route zo efficiënt mogelijk is. Dit is beter voor het milieu en bespaart ook nog eens tijd.
Waarom kiezen voor full operating?
Wij hebben jarenlange ervaring op het gebied van full operating. De verzorging van je automaten gebeurt door een vaste, gespecialiseerde operator die deel uitmaakt van een team van 9 eigen operators. Het gemiddeld aantal dienstjaren binnen ons operating-team bedraagt 9,8 jaar. Zij hebben allemaal hun vaste routes, waardoor je altijd hetzelfde aanspreekpunt hebt. Je kent onze operator en onze operator kent jou en de locatie. Tijdens vakantie, ziekte of verlof wordt de operator altijd vervangen door een vaste collega-operator, die ook alle klantsituaties kent. Door deze back-up ben je ervan verzekerd dat je automaten altijd in uitstekende staat verkeren.