Dé 11 koffietrends voor 2023, die lees je hier!
Het is alweer bijna het einde van het jaar en voor ons is dat traditiegetrouw de tijd voor een vooruitblik op de koffietrends voor het komende jaar. Een jaar waarin wij veel trends op het gebied van duurzaamheid verwachten.
Wij nemen je graag mee in de wereld van koffie en wij willen dan ook onze verwachtingen voor 2023 met betrekking tot koffie met iedereen delen. Ben je klaar voor de koffietrends van 2023? Dan trappen wij af met nummer 1.
1. We kunnen niet zonder duurzame koffie
We kunnen er niet omheen, klimaatverandering gaat ons allemaal aan en alleen samen kunnen wij er wat aan doen. Miljoenen mensen ondervinden namelijk dagelijks de rampzalige gevolgen van klimaatverandering. Koffieboeren bijvoorbeeld: toenemende droogte, zware regenval en een dalende productie. Ze verliezen soms letterlijk hun hele oogst of een groot deel ervan. En dat terwijl ze volledig afhankelijk zijn van de verkoop van hun koffiebonen.
Daarom is het belangrijk dat wij ons, als koffieleverancier, blijven inzetten voor een duurzame wereld. De bewuste keuze voor 100% gecertificeerde koffie is een mooie stap in de goede richting. Maar ook de vraag naar duurzame milieuvriendelijke oplossingen voor alles wat na het kopje koffie komt zien wij enorm toenemen. Zo hebben wij een oplossing voor het recyclen van koffiebekers en koffiedik en maken wij bewuste keuzes voor de toekomst.
2. Koffiebeleving wordt belangrijker
Wij zeggen het al jaren, koffie is beleving. Het gaat niet alleen om het kopje koffie, maar ook om de aankleding en de sfeer rondom de koffiemachine. Wij verwachten dan ook dat beleving een belangrijkere rol gaat spelen aankomend jaar. De tijd dat de koffiemachine in een hoekje moest worden verstopt is voorbij. Tegenwoordig mag de koffiemachine op het werk weer gezien worden. Bedrijven en organisaties laten met trots de luxe koffiehoek zien aan klanten en relaties.
Daarnaast is de smaak van de koffie uit deze koffiemachine ook erg belangrijk. Koffie is niet zomaar een drank die je drinkt op het werk of thuis. Koffiedrinkers weten niet alleen koffie te waarderen maar zij hebben ook steeds meer kennis over koffie. De koffiedrinkers worden koffie-experts. Steeds vaker krijgen wij de vraag of het mogelijk is interessante informatie, zoals de herkomst of een smaakprofiel, te delen bij de koffiemachine. Hiermee geef je gebruikers van de koffiemachine extra kennis en dit draagt bij aan de koffiebeleving.
3. Rekening houden met vervoersbewegingen
Besparen op benzinekosten, meer bewegen of je CO2-uitstoot drastisch verlagen: er zijn verschillende redenen om je autokilometers te verminderen. We zien een trend op dit gebied, ook wat betreft bedrijven. Onze klanten denken steeds meer na over hun eigen vervoersbewegingen, maar ook van die producten die zij bestellen. Wij adviseren onze klanten graag over een goede bestelfrequentie, waarbij wij rekening houden met de gemaakte kilometers en de daarbij behorende CO2-uitstoot.
4. De wereldwijde vraag naar koffie blijft groeien
Al jaren stijgt de consumptie van koffie onder Nederlanders. Maar niet alleen in Nederland is er een groeiende vraag, deze trend is in de hele wereld te zien. De vraag stijgt maar het aanbod is lager dan verwacht door onder andere tegenvallende oogsten. Daarnaast is er een tekort aan arbeidskrachten, zijn er logistieke problemen en is er sprake van stijging van de vrachtkosten. Hierdoor zijn de prijzen van koffie het afgelopen jaar flink gestegen. Het is onduidelijk wat er in 2023 gaat gebeuren met betrekking tot de koffie-export, maar onze verwachting is dat de vraag naar koffie onverminderd hoog zal zijn.
5. Plantaardige melk is helemaal hot
De laatste jaren gaan mensen bewuster om met wat zij eten en drinken. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een alternatief voor melk of melkproducten zoals topping en creamer. De markt voor melkalternatieven blijft groeien en op steeds meer plekken is het mogelijk om een cappuccino met havermelk of sojamelk te kopen. Het zal in de toekomst geen uitzondering meer zijn, maar standaard. Ook de vraag naar melkalternatieven op de werkvloer zien wij toenemen. Wij bieden onze klanten graag Zuivelrijck haverdrink aan. Haverdrink is 100% veganistisch en daarom een populaire alternatief voor koemelk. Het kan optimaal opgeschuimd worden voor echt schuim van barista kwaliteit.
6. Coffee-less coffee
Naar dierlijke melkalternatieven zien wij langzaam een trend ontstaan in de wereld van koffie, genaamd coffeeless coffee. Een drankje met de smaak van koffie maar niet gemaakt van koffiebonen. We kennen natuurlijk vleesvervangers (meatless meat) en visvervangers (fishless fish), maar sinds kort zijn er dus ook koffievervangers te verkrijgen, gemaakt van bijvoorbeeld lupineboon, kikkererwt en zwarte bes. De smaak lijkt een beetje op koffie, maar echte koffieliefhebbers moeten er misschien nog aanwennen. Maar toch is dit een interessante ontwikkeling die de wereld van koffie wellicht duurzamer gaat maken in de toekomst.
7. De gehele koffieketen wordt transparant
We zien een groeiende aandacht voor traceerbaarheid en oorsprong. Ook in de wereld van de koffie zien wij dat onze klanten het belangrijk vinden om te weten waar hun koffie vandaan komt. Wij hebben het afgelopen jaar al flink wat informatie geschreven over de oorsprong van onze koffies. Maar ook wat certificering oplevert voor de boeren, de consument en de wereld. Maar koffiedrinkend Nederland wil meer. Wij zien een trend waarin koffiedrinkers op zoek zijn naar duurzaamheid in de keten. Dat betekent van begin tot eind een duurzaam proces. Om dit te genereren is er transparantie nodig, in elke schakel van de keten. Wij zijn een van deze schakels en vinden het belangrijk dat wij een eerlijk en transparant verhaal vertellen over duurzaamheid bij Coffee Fresh, Close Future noemen wij dat.
Wij hebben twee jaar geleden al een stap gemaakt met het beschrijven van waar onze koffie vandaan komt. Maar wij doen meer, wij hebben de gehele keten blootgelegd. Van de koffieboer, naar de Europese haven waar de koffie aankomt, naar de koffiebrander en uiteindelijk via Coffee Fresh naar de koffiedrinker. Zo krijgen onze klanten inzicht in de weg die de koffieboon aflegt en geven wij antwoord op alle vragen omtrent de herkomst van onze koffie.
BEKIJK DE HERKOMST VAN ONZE KOFFIE
8. Prijs voor koffie
Je hebt het vast gemerkt, de afgelopen maanden is de koffieprijs flink gestegen. Dit heeft meerdere redenen. De grondstofprijzen van de ongebrande groene koffiebonen zijn verdubbeld. Boeren hadden afgelopen jaar een lagere oogstopbrengst en dit heeft gezorgd voor een tekort in het wereldwijde aanbod. Daarnaast waren er vorig jaar nog in veel landen van oorsprong lockdowns in verband met de COVID-19 pandemie. Deze lockdowns zorgden ervoor dat arbeiders niet naar de plantages konden om te