Hoeveel invloed heeft koffie op je slaap?

04 december 2018

Overal in de wereld consumeren mensen cafeïne op dagelijkse basis. Het zit onder andere in koffie, thee, cacao, chocolade en sommige frisdranken. Veel mensen beginnen de dag met een kopje koffie om even wakker te worden. Het slaperige gevoel trekt weg door de inname van cafeïne. Hoewel cafeïne slaap niet kan vervangen, geeft het ons wel een alert gevoel doordat slaapopwekkende chemicaliën in de hersenen worden geblokkeerd.
cafeïne beïnvloed vooral de kwaliteit en de kwantiteit van slaap

Effect van cafeïne op slaap

Het effect van cafeïne op slaap hangt niet alleen af van de hoeveelheid die is ingenomen maar ook van het moment van inname. Daarnaast heeft de één er veel meer last van dan de ander. Er zijn veel studies gedaan naar de effecten van koffie op slaap. Hieruit is gebleken dat cafeïne vooral de kwaliteit en de kwantiteit van slaap negatief beïnvloed. Dat wil zeggen dat je dus door cafeïne korter en minder diep zal slapen.

Geen koffie meer?

Dat betekent natuurlijk niet dat je geen koffie meer kan drinken Het advies is, net als met veel andere voedingsmiddelen, dat je cafeïne met mate tot je moet nemen. Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen, zonder nadelige gevolgen. Het is overigens slim om de inname van cafeïne in de late middag en avond te beperken.
inname van cafeïne in de late middag en avond te beperken
stimulerend effect op concentratie, alertheid en prestatie

Positieve effecten

Er zijn wel degelijk veel positieve effecten van cafeïne te benoemen. De stof heeft een stimulerend effect op concentratie, alertheid en prestatie. Het geeft een gevoel van verhoogde energie en verdrijft een gevoel van vermoeidheid. Zelfs het gevoel van productiviteit kan worden vergroot. Volgens LifeHack geeft 46% van werknemers aan dat zij minder productief zijn als zij geen koffie drinken.
Nieuwsgierig naar meer redenen om juist koffie op het werk te drinken?

Lees dan: 8 redenen om juist koffie op het werk te drinken!
Bronnen:
1 Burke, K. (2015). 12 Scientific Reasons Why You Should Drink Black Coffee Every Day. http://www.lifehack.org/326383/12-reasons-why-you-should-drink-black-coffee-everyday
2 Chu, M. (2017). The latest time you should drink coffee, according to science. Medium: https://medium.com/the-mission/the-latest-time-you-should-drink-coffee-according-to-science-8c1db17bca21