Rainforest Alliance en UTZ, hoe gaat deze fusie eruit zien?

    05 juni 2018
    3 minuten leestijd


Sinds begin 2018 zijn twee van de meest bekende certificeringsorganisaties gefuseerd, namelijk Rainforest Alliance en UTZ. Deze organisaties hebben hun handen in één geslagen en gaan hun krachten bundelen.

Het certificeringsproces minder complex maken is een van de achterliggende gedachtes achter de fusie. Vooral voor bedrijven die nu zowel UTZ als Rainforest Alliance producten hebben wordt het in de toekomst makkelijker.

Fusie tussen Rainforest Alliance en UTZ.

Het doel van de fusie

Het doel van de fusie is een certificeringsprogramma opstellen dat groter is dan de huidige programma’s. Het zal een certificeringsprogramma worden met een grotere sociale, ecologische en economische impact. Waarmee boeren en producenten betere hulpmiddelen krijgen om hun levensonderhoud te verbeteren en tegelijk de leefomgeving waar ze wonen en werken te beschermen.

UTZ en Rainforest Alliance gaan voor een efficiënter certificeringsproces

Meer diepgang en flexibiliteit

Samen hebben UTZ en Rainforest Alliance meer dan 45 jaar ervaring op het gebied van duurzame landbouw, bosbeheer en levensonderhoud. De nieuwe certificering zal door de expertise op dit gebied nog meer diepgang krijgen. De fusie levert voordelen op door de gehele handelsketen. Bijvoorbeeld een efficiënter certificeringsproces door niet twee audits maar nog maar één. En daarnaast biedt het veel meer flexibiliteit.

Maar hoe gaat het nu verder?

In principe verandert nog niks. Tot aan de publicatie van een nieuw certificeringsprogramma zal er niks veranderen aan de huidige keurmerken van UTZ en Rainforest Alliance. Dit nieuwe certificeringsprogramma zal in 2019 gepubliceerd worden. Beide keurmerken en logo’s blijven voor nu bestaan en zullen terug te zien zijn op producten. De fusie betekent absoluut niet dat de logo’s nu verwisselbaar zijn, omdat beide keurmerken nog steeds een eigen certificeringsprogramma hebben.

Toekomst van de keurmerken

Op basis van input vanuit belangrijke stakeholders gaan de twee organisaties een nieuw certificeringsprogramma op stellen en daarbij ook kijken naar toekomst van de keurmerken/logo’s. De organisaties zijn in ieder geval zeker over het gebruik van en de investering in de naam en het logo van Rainforest Alliance. Dit merk heeft een sterke merkwaarde bij consumenten in verschillende markten.

logo

Wachten…

De aankomende tijd zal je nog niet veel merken van de fusie. Wellicht zal het in de media besproken worden, maar de producten die je koopt veranderen niet. In de toekomst verwachten wij veranderingen, zodra hier meer over bekend is zullen wij dit natuurlijk met je delen.