Welk materiaal is het beste voor koffieverpakkingen?

    19 januari 2023
    3 minuten leestijd

Coffee Fresh gaat voor een duurzame toekomst

Coffee Fresh zet zich al jaren in voor een duurzamere toekomst. Wij hebben ambitieuze doelen gesteld en willen echt impact maken. Dit alles doen wij onder de noemer Close Future. De basis van Close Future zijn onze MVO-pijlers, dit zijn de bouwstenen van onze duurzame strategie. Aan deze pijlers hebben wij thema’s gekoppeld, inclusief prestatie indicatoren waarmee de voortgang wordt gemeten. Met Close Future leveren wij een bijdrage aan de realisatie van een aantal Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

Op zoek naar het juiste materiaal

Eén van onze MVO pijlers is Automaten en Assortiment. Wij maken bewuste keuzes om onze producten maatschappelijk verantwoord in te kopen. Ook de verpakkingen van onze producten willen wij zo duurzaam mogelijk maken. Vandaar dat wij al jaren op zoek zijn naar het juiste materiaal om onze koffiemelanges in te verpakken.
automaten en assortiment
folie zonder aluminium

Al jaren aluminiumvrije verpakkingen

Jaren geleden hebben wij al afscheid genomen van de aluminium laag in onze koffieverpakking. Sindsdien gebruikten wij een koffieverpakking gemaakt van ‘multi-layer’ kunststof folie. Deze verpakking is gemaakt van meerdere lagen kunststof en mag daarom bij het PMD. Maar dit is nog niet de meest duurzame oplossing. Daarom zijn wij verder gaan zoeken.

Eigenschappen van een koffieverpakking

Om de uitdagingen van een écht duurzame koffieverpakking te snappen, moeten we eerst kijken naar de eigenschappen waar een koffieverpakking aan moet voldoen. De verpakking ervoor zorgen dat de gebrande koffie vers en voedselveilig bij de eindgebruiker komt. Om die versheid te garanderen is het belangrijk dat de verpakking lucht-, licht- en vochtdicht is.

De barrière-eigenschappen maken het lastig

Juist deze barrière-eigenschappen zorgen ervoor dat folieverpakkingen voor koffie niet zomaar recyclebaar zijn. Ook bevat een koffieverpakking vaak een vershoudventiel. Deze is nodig omdat vers gebrande koffie voor drukopbouw in de koffiezak zorgt. Door het ventiel kan overtollig gas uit de zak ontsnappen, zonder dat er zuurstof in kan. Hierdoor behoudt de koffie veel langer haar aroma.

Is bio-based folie de oplossing?

Gemak, houdbaarheid en duurzaamheid zijn de drie belangrijkste punten als het gaat om onze nieuwe folie. In eerste instantie lijkt een bio-based verpakking een stap in de goede richting. Deze bio-based verpakkingen zijn namelijk industrieel composteerbaar. Uit een onderzoeksrapport van CE Delft blijkt dat dit nog niet goed verwerkt worden door de Nederlandse afvalverwerkingsindustrie. En ook dat consumenten het lastig vinden om in te schatten waartoe deze verpakkingen behoren, ofwel tot PMD (plastic afval) of tot GFT.

De keuze is gevallen op monofolie

De focus binnen de verpakkingsindustrie ligt de komende jaren op circulariteit: het zo goed mogelijk hergebruiken van de grondstoffen in een gesloten keten. Met dit in ons achterhoofd is de keuze gevallen voor monofolie. Dit is een plastic folie bestaande uit meerdere lagen maar gemaakt uit één soort materiaal, namelijk PE (polyetheen). Ook het vershoudventiel is gemaakt van hetzelfde materiaal. Door gebruik van PE in onze nieuwe verpakkingen kunnen deze veel makkelijker gerecycled worden.
monofolie is de beste oplossing
Opgeruimd bureau met appel

Recyclecheck van het KIDV

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een KIDV Recyclecheck Flexibele Kunststof Verpakkingen gemaakt. Dit is een beslisboom die helpt om te bepalen of een verpakking goed recyclebaar is. Recycling bedrijven kunnen plastic het best recyclen wanneer dit uit één soort materiaal bestaat (PET, PP, PE etc.). Uit het rapport van het KIDV blijkt dat verpakkingen die uit PE bestaan momenteel het best gerecycled kunnen worden. Dit betekent dat we anno 2023 het hoogst haalbare duurzame flexibele kunststof verpakkingsmateriaal gebruiken voor onze nieuwe koffiezakken.

Onze nieuwe verpakkingen in een nieuw jasje

Ze komen er aan, onze nieuwe koffieverpakkingen.