Dé 5 koffietrends voor 2022, die lees je hier!
Het is al weer bijna het einde van het jaar en voor ons is dat traditiegetrouw de tijd voor een vooruitblik op de koffietrends voor het komende jaar. De afgelopen twee jaren zijn overschaduwd door de COVID-19 pandemie, waardoor wij overal ter wereld op zoek moesten naar nieuwe gewoontes en routines.
Ook de wereld van de koffie is veranderd door de coronacrisis, zowel op een negatieve als positieve manier. Deze ontwikkelingen komen dan ook terug in de trends die wij zien voor het aankomende jaar. Wij nemen je graag mee in de wereld van koffie en wij willen dan ook onze verwachtingen voor 2022 met betrekking tot koffie met iedereen delen.
Ben je klaar voor de koffietrends van 2022? Dan trappen wij af met nummer 1.
1. De thuisbarista gaat terug naar kantoor
We hebben gezien dat de COVID-19 pandemie voor een stroomversnelling heeft gezorgd als het gaat om digitalisering en thuiswerken. Vele werknemers moesten vanuit huis hun werkzaamheden uitvoeren.
Door dit vele thuiswerken hebben wij gezien dat mensen zich verdiepen in de smaak en herkomst van de koffie die zij thuis drinken. De koffiedrinkers zijn echte koffie-experts geworden en zullen deze koffiekennis ook meenemen naar kantoor.
Het is dus van belang om de koffiebeleving van thuis ook door te trekken naar kantoor. Medewerkers willen lekkere koffie met een goed verhaal. Maar men wil ook keuzemogelijkheden hebben. Een koffievoorziening op het werk met verschillende consumptiemogelijkheden en goede koffie is dan ook een must.
2. Coffee-to-go blijft populair
Naast het vele thuiswerken hebben er nog een aantal veranderingen op het gebied van koffie plaatsgevonden. Door sluiting van de horeca konden we niet meer op het terras of in een koffiebar een kopje koffie drinken met vrienden of familie. Maar op steeds meer plekken kwam er een mogelijkheid om coffee-to-go te bestellen en langzaam raakten wij eraan gewend dat dit een makkelijke manier is om te genieten van een heerlijke koffie. Hoewel wij verwachten dat mensen toch liever even gaan zitten voor hun geliefde kopje koffie, denken wij dat coffee-to-go populair blijft.
3. De vraag naar koffie blijft groeien
Al jaren stijgt de consumptie van koffie onder Nederlanders. Maar niet alleen in Nederland is er een groeiende vraag, deze trend is in de hele wereld te zien. De vraag stijgt maar het aanbod is lager dan verwacht door onder andere tegenvallende oogsten. Daarnaast is er een tekort aan arbeidskrachten, zijn er logistieke problemen en is er sprake van stijging van de vrachtkosten. Hierdoor zijn de prijzen van koffie het afgelopen jaar flink gestegen.
Het is onduidelijk wat er in 2022 gaat gebeuren met betrekking tot de koffie-export, maar onze verwachting is dat de vraag naar koffie onverminderd hoog zal zijn.
4. Groener koffie drinken
We kunnen er niet omheen, klimaatverandering gaat ons allemaal aan en alleen samen kunnen wij er wat aan doen. Miljoenen mensen ondervinden namelijk dagelijks de rampzalige gevolgen van klimaatverandering. Koffieboeren bijvoorbeeld: toenemende droogte, zware regenval en een dalende productie. Ze verliezen soms letterlijk hun hele oogst of een groot deel ervan. En dat terwijl ze volledig afhankelijk zijn van de verkoop van hun koffiebonen.
Daarom is het wel belangrijk dat wij ons, als koffieleverancier, blijven inzetten voor een duurzame wereld. De bewuste keuze voor 100% gecertificeerde koffie is een mooie stap in de goede richting. Maar ook de vraag naar duurzame milieuvriendelijke oplossingen voor alles wat na het kopje koffie komt zien wij enorm toenemen. Zo hebben wij een circulaire oplossing voor koffiebekers en koffiedik en maken wij bewuste keuzes voor de toekomst.
5. Op weg naar de “6th wave”
Echte koffiefans kennen het wel, we zitten op dit moment in de “5th wave” van de ontwikkeling van koffiecultuur. De 1e wave beschrijft het traditionele koffiedrinken van de 20e eeuw en weerspiegelt verschillende historische culturen en geografische gebieden. De 2de wave wordt gekenmerkt door de groei van koffieketens, zoals Starbucks Coffee Company. De 3de wave staat volledig in het teken van ambachtelijke koffie en in de 4de wave staat wetenschap centraal, vooral de koffiewetenschap. Elke wave heeft aanzienlijk bijgedragen aan koffiebeleving. De 5de wave weerspiegelt een krachtig nieuw tijdperk waarin beleving nog belangrijker is.
“6th wave of coffee”
Wij verwachten dat de 6th wave langzaam zijn intrede zal doen en een focus zal hebben op verbinding. Verbinding van de consument naar de boer, via de fabrikant.
Verbinding stelt consumenten in staat om de toeleveringsketen van de producten waarvan ze genieten echt te begrijpen. Het stelt fabrikanten in staat om de producten die ze produceren te personaliseren en dit zal de eerste stap zijn naar een echt duurzame toeleveringsketen. Wij kijken uit naar de 6th wave en gaan in 2022 flinke stappen maken met betrekking tot connectiviteit.
Op naar een mooi 2022
Wij als koffieleverancier, maar zeker ook als koffieliefhebber houden deze trends natuurlijk in de gaten en spelen hierop in waar nodig. Welke trends ‘echt’ door zullen breken in 2022 weten wij pas aan het einde van het nieuwe jaar. Toch zijn wij nu al benieuwd welke trends jij het liefst een succes ziet worden in 2022. Laat het ons weten!
Tijd voor een terugblik
Het jaar is voorbij gevlogen, 2021 zit er al weer bijna op. Dus vinden wij het de hoogste tijd om 2021 eens door te nemen. In december worden wij overladen met lijstjes en daar past dit lijstje perfect bij. Wij blikken terug op het jaar 2021 met de 10 meest gelezen berichten op onze website.