Duurzaamheidstrends voor 2020, van koffieboon tot aan de koffiedrinker

    17 december 2019
    5 minuten leestijd

Al jaren horen wij dat alles duurzaam moet. Hier zijn wij het helemaal mee eens, vandaar dat wij 2019 hebben uitgeroepen tot het jaar van de duurzaamheid. Wij hebben dit jaar flinke stappen genomen en gaan hier de aankomende jaren mee verder. Wij zien ook een groot aantal trends op het gebied van duurzaamheid en koffie, laten wij deze eens bekijken.

Close Future logo

1. Transparantie in de koffieketen

Koffiedrinkend Nederland wil meer. Wij zien een trend waarin koffiedrinkers op zoek zijn naar duurzaamheid in de keten. Dat betekent van begin tot eind een duurzaam proces. Om dit te genereren is er transparantie nodig, in elke schakel van de keten. Wij zijn een van deze schakels en vinden het belangrijk dat wij een eerlijk en transparant verhaal vertellen over duurzaamheid bij Coffee Fresh, Close Future noemen wij dat.

2. Traceerbaarheid van plantage tot het kopje

De vraag naar duurzaamheid in de koffieketen uit zich ook door de behoefte naar kennis over de herkomst van koffie. Waar komt de koffie vandaan? Wie verbouwt de koffie en wat gebeurt er na het oogsten? Deze vragen worden meer en meer gesteld, het is aan koffieleveranciers om hier antwoord op te geven.

Waar komt onze koffie vandaan?
Wij hebben twee jaar geleden al een stap gemaakt met het beschrijven van waar onze koffie vandaan komt. Maar wij doen meer, op dit moment zijn wij in contact met onze koffiebranders om de gehele keten bloot te leggen. Van de koffieboer, naar de Europese haven waar de koffie aan komt, naar de koffiebrander en uiteindelijk via Coffee Fresh naar de koffiedrinker. Zo krijgen onze klanten inzicht in de weg die de koffieboon aflegt en geven wij antwoord op alle vragen omtrent de herkomst van onze koffie.

Koffieplant met bessen
Johnny Fresh is voorstander van eerlijke koffie

3. Gecertificeerd is dé standaard

In 2019 zagen wij de vraag naar 100% gecertificeerde producten al flink toenemen. Wij streven al jaren naar een duurzaam koffie aanbod en hebben er voor gezorgd dat 95% van ons koffieassortiment gecertificeerd is. We kunnen nu wel stellen dat gecertificeerde koffie dé standaard is.

Maar er is meer behoefte aan uitleg
Wij zien een toenemende vraag naar de uitleg rondom de certificeringen. Daarom verwachten wij dat in 2020 meer nadruk komt te liggen op wat de verschillende koffie certificeringen inhouden. Hoewel consumenten vaak denken dat als er een keurmerk op de verpakking staat het automatisch een goed product is, zijn er wel degelijk verschillen in keurmerken. Wij besteden hier veel aandacht aan en vinden het belangrijk dat onze klanten weten wat de keurmerken in houden.

4. Het inkomen van boeren gaat achteruit

Er zijn veel positieve ontwikkelingen als het gaat om koffie en duurzaamheid. Door de inzet van veel organisaties zijn koffieboeren steeds beter in staat goede koffie te produceren. En dat zien wij nu, door een enorm aanbod van groene koffie is de prijs van rauwe koffiebonen, de grondstof van koffie, in meer dan tien jaar niet zo laag geweest.

Kies voor eerlijke koffie
Als je geeft om koffie dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de koffieboeren en hoeveel zij krijgen voor hun koffiebonen. De prijs voor het opkopen van groene koffie daalt, waardoor de koffiebonen nog minder opleveren voor de boeren. Alleen door het kiezen voor eerlijke koffie help je de koffieboeren. 

Koffiebes in hand van koffieboer
Max Havelaar fairtrade keurmerk

Max Havelaar fairtrade
Van alle keurmerken en duurzaamheidsinitiatieven is er één organisatie die structureel prijs agendeert en een minimumprijs plus ontwikkelingspremie hanteert: Max Havelaar fairtrade. Fairtrade hanteert een minimumprijs om er voor te zorgen dat de boeren kunnen rondkomen.

Toch weten heel veel consumenten en bedrijven niet het verhaal achter de koffie. Daarom schreven wij al dat het zo belangrijk is om de uitleg omtrent de keurmerken de delen. Door dit soort gebeurtenissen, zoals de koffieboeren die nauwelijks kunnen rondkomen, zien wij dat de behoefte naar uitleg over certificeringen alleen maar groter wordt.

5. Ook na de koffie is duurzaamheid belangrijk

De vraag naar duurzame milieuvriendelijke oplossingen voor alles wat na het kopje koffie komt zien wij enorm toenemen. Want wat gebeurt er met de koffiebekers na het koffie drinken? En wat kan je met koffiedik doen? Dit soort vragen worden meer en meer gesteld en het is aan de koffieleveranciers voor op het werk om hier antwoord op te geven.

Vandaar dat wij sinds dit jaar een circulaire oplossing bieden voor kartonnen koffiebekers. Door gescheiden inzameling en specialistische verwerking, krijgt het karton van je kartonnen koffiebekers, een tweede leven als grondstof voor de productie van duurzaam toilet- en handdoekpapier. Het op grote schaal inzamelen en verwerken van koffiedik is op dit moment nog niet haalbaar en milieuvriendelijk. Maar wij hebben wel nagedacht over dit probleem. Vandaar dat wij graag met onze klanten de mogelijke oplossingen voor het hergebruiken van koffiedik delen. Nieuwsgierig?

Gemalen koffie in een pot met een koffieschepje
Impact maken door te groeien

6. Van MVO naar MIO

Hoewel veel bedrijven het hebben over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, maken wij een stap richting MIO, maatschappelijk impactvol ondernemen. Bij maatschappelijk impactvol ondernemen los je daadwerkelijk problemen op door er een business model aan te verbinden. Wij vinden het belangrijk dat wij echt impact maken en zoeken daarom naar heldere mogelijkheden om duurzaamheidsvraagstukken op te lossen.

Wanneer het bedrijfsleven kiest voor impact als uitgangspunt van de bedrijfsvoering en vervolgens zichtbaar maakt waar ze voor staat, snijdt het mes aan meerdere kanten. Dan verdien je geld, draag je bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen én wordt ook je eigen businessmodel een stuk toekomstbestendiger.”  - Issuemakers (2019)

Wij verwachten in 2020 dat meer bedrijven aandacht gaan besteden aan MIO, maatschappelijk impactvol ondernemen. Ook wij zullen hier meer over gaan vertellen.

Laat 2020 maar komen

Welke duurzame trends 'echt' door zullen breken in 2020 weten wij pas aan het einde van het nieuwe jaar. Wij kijken met enthousiasme naar het aankomende jaar. Wij gaan ook in 2020 verder werken aan het behalen van onze ambitieuze doelen met betrekking op een duurzame toekomst. 

LEES MEER OVER CLOSE FUTURE

Nieuwsgierig naar de koffie trends voor 2020?

Wij hebben alle trends en verwachtingen met betrekking tot koffie voor het aankomende jaar op een rij gezet. Lees nu snel verder.
Koffie trends 2020 op een letterboard